14.4.08

Des de "Vida y destino", de V. Grossman

"!Qué triviales eran los pensamientos sobre las botas, sobre el perro abandonado, sobre la isba en un perqueño pueblo remoto, sobre el odio hacia un compañero que te ha arrebatado una chica...! Sin embargo, en aquello estaba la esencia.

Las agrupaciones humanas tienen un propósito principal: conquistar el derecho que todo el mundo tiene a ser diferente, a ser especial, a sentir, pensar y vivir cada uno a su manera.

Para conquistar ese derecho, defenderlo o ampliarlo, la gente se une. Y de ahí nace un prejuicio horrible pero poderoso: en aquella unión en nombre de la raza, de Dios, del Partido, del Estado se ve el sentido de la vida y no un medio. !No, no y no!. Es en el hombre, en su modesta singularidad, en su derecho a esa particularidad donde reside el único, verdadero y eterno significado de la lucha por la vida".

Més enllà de les visions més o menys hobbesianes o roussonianes que cadascú comparteixi o tingui sobre el viure en societat, m'interessa especialment la reflexió sobre l'essència i la ridícula singularitat humana.

7 comentaris:

Montse ha dit...

Em sembla que ja ho he dit alguuna vegada, però el meu profe de psicologia social - anys 80, U.B:) ens deia, més o menys:

"Ustedes se creen únicos e irrepetibles. Tienen derecho a creerlo, claro está. Pero sepan que si doy una patada en el suelo, en este mismo momento aparecen 200 igualitos que ustedes".

No m'agradava, que ho digués, però ho va repetir unes quantes vegades, al llarg del curs.

Quan vaig fer psicologia social per segona vegada a la UOC (no els va donar la gana de convalidar-me una assignatura que - oh, terror!- havia cursat als anys 80 i ja no tenia vigència- incís: el programa que estaven fent quan vaig demanar la convalidació era exactament el mateix que quan ho vaig cursar jo)
Doncs bé, quan vaig fer Psico social per segona vegada, el profe no ens va dir res. Ens vam limitar a fer quatre forums i algun treballet entre uns quants - virtualment, és clar- i a examinar-nos de dos totxos que havíem d'haver-nos après.

Ah, si: hi havia una "pregunta" que tractava sobre això de "idividual, col·lectiu, i tot això".

Ja ho sé, que no t'he rspost, home, no em miris així!

(tinc fotos de la primuleta, però el cable de la màquina al pc fa el burro. A veure si canvio el cable)

Tenblog ha dit...

pues yo estoy un poco de acuerdo con el profe de Arare.
Nos creemos muy especiales (lo somos) pero...siempre digo que todos somos diferentes hasta uqe dejamos de serlo. Es decir...a la hora de la verdad, en los momentos decisivos..a todos nos sale el mismo instinto. El de supervivencia, el de sálvese quien pueda, el de tristeza, el de "¿por qué a mí?"....
No me explico muy bien....

Albert ha dit...

Arare, guapíssima, la foto de la primuleta, ja me l'has fet arribar ;-)

Ten, em sembla que entenc què vols dir. Mira't des d'un punt de vista general, "no som res". Els nostres probelmes particulars, en el maragme de problemes mundial, són poca cosa i poc originals. Les nostres respostes, també. Això no treu que "el sentit de la vida", de la vida de cadascú de nosaltres estigui en aquestes petites coses.
No sé. Es un suponer. Gràcies per passar per aquí.

Tenblog ha dit...

sí, cierto...mirándonos a nivel general, estelar,universal...somos una motilla de polvo. Somos insignificantes...nada. Pero mirándonos de cerca ... es como mirar un organismo con microscopio. Somos inmensamente complejos, tenemos un montón de variables, jamás se acaba de saber por donde podremos salir aunque podamos apostar seguro por una salida...tenemos una riqueza que es la que nos hace ser tan tremendamente contradictorios...tan simples y tan complejos....

Anònim ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
Anònim ha dit...

es que nos damos demasiada importancia...

Tenblog ha dit...

somos más felices cuanto más relativizamos....